ESTÜ'den Haberler

Öğrencilerimizden Toplumsal Fayda Odaklı Proje: “Sosyal Durak”

Öğrencilerimizden Toplumsal Fayda Odaklı Proje: “Sosyal Durak”

Porsuk Meslek Yüksekokulumuzda 22 Mayıs 2025 tarihinde birincisi düzenlenen “Meslek Ağı Zirvesi 2025” etkinliği kapsamında, Yapı Denetim Programı öğrencileri Ahmet Enes DEĞİRMENCİ, Damla Serra HAYATSEVEN, İrem GÜNGÖR, Sultan KOÇAK ile Elektrik Enerjisi İletim Dağıtım Programı öğrencileri Eren SOYERLİ, Hüseyin ÖZKAN, Mirsat MÜLAYİM ve Süleyman VİZEL tarafından hazırlanan “Sosyal Durak” isimli proje, Yüksekokulun dış paydaşı Essunes Enerji tarafından desteklenmeye değer görüldü.

Proje, 2025–2026 Güz döneminde Yapı Denetim Programında açılan YPD2503 Yapı Denetiminde Güneş Enerjisi ve Uygulamaları dersi kapsamında hayata geçirildi. Projenin yürütücülüğünü dersin öğretim elemanı Öğr. Gör. Dr. Gülşah SUBAŞ KÖSE üstlendi. Proje sürecine ayrıca Essunes Enerji sahibi Enes Furkan SUBAŞ, Yapı Denetim Programı öğretim üyeleri Prof. Dr. Gülgün YILMAZ, Prof. Dr. Burak IŞIKDAĞ ve Dr. Öğr. Üyesi Emre Aytuğ ÖZSOY katkı sağladı.

Saha uygulamasına katılan ESTÜ Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Onur KAYA, üniversitede gerçekleştirilen bu ve benzeri projelerin, kampüsün daha yeşil, çevreci ve sürdürülebilir bir yapıya kavuşmasında önemli rol oynadığını belirterek, öğrencilerin enerjiyi daha kolay erişilebilir hale getirme yönündeki çalışmalarının değerinin altını çizdi.

Proje kapsamında, İki Eylül Kampüsünde yer alan kapalı durak alanında cephe kurulumlu fotovoltaik (PV) panel, inverter ve akü sisteminden oluşan yenilenebilir enerji altyapısı öğrenciler tarafından uygulamalı olarak kuruldu. Böylece öğrenciler enerji üretimi, depolanması ve sistem entegrasyonu süreçlerini deneyimleme fırsatı buldu.

Toplumsal fayda odaklı olarak geliştirilen Sosyal Durak, otobüs bekleme sürecinde aydınlatma ve mobil cihaz şarjı için enerji sağlarken; acil afet durumlarında ise şebekeden bağımsız olarak kullanılabilecek 3000W kapasiteli yenilenebilir enerji destekli acil durum merkezi işlevi de üstleniyor. Sistem, öğrencilerin hem aktif olarak kullanabileceği hem de enerji sistemlerini yerinde gözlemleyip uygulayabileceği bir eğitim ve uygulama istasyonu niteliği taşıyor.